นิทรรศการ"ผนังของโลกหม่นบางคล้ายผนังระฆังทองคำ" (Locution-(re)-locations)

Event Details

นิทรรศการ"ผนังของโลกหม่นบางคล้ายผนังระฆังทองคำ" (Locution-(re)-locations)

Time: May 19, 2011 to July 10, 2011
Location: 100 Tonson Gallery
City/Town: Bangkok,Thailand
Website or Map: http://www.100tonsongallery.c…
Phone: 02 684 1527
Event Type: art, exhibition, painting
Latest Activity: May 17, 2011

Export to Outlook or iCal (.ics)

Event Description

*English please scroll down*

 

100 ต้นสนแกลเลอรี่ เสนอนิทรรศการ“Locution-(re)-locations.. ผนังของโลกหม่นบางคล้ายผนังระฆังทองคำ (เต็มไปด้วยทัศนะ..เต็มไปด้วยความรู้สึก)”โดยภาพตะวัน สุวรร

ณกูฏผู้มีผลงานทางด้านจิตรกรรมในหลากหลายพื้นทื่ทางวัฒนธรรม ที่จะมาเสนอแนวคิดในฐานะขอ

งการเป็นบุคคลที่

สามหรือการเป็นคนนอกพื้นที่ที่เข้าไปอยู่อาศัยในพื้นที่ต่างๆ ซึ่งในบ่อยครั้งมันทำให้ความไม่ต่อเนื่องของบทบาทในวัฒนธรรมเกิดขึ้นและได้ส่งผลกระทบต่อการสร้างงานและกระบวนการคิดภายในตัวของศิลปิน จนในที่สุดทำให้ศิลปินต้องหาทางสร้างงานในรูปแบบใหม่ที่มีความเป็นเฉพาะตัวขึ้นมารับกับข้อจำกัดเหล่านี้

ดังนั้นในผลงานต่างๆของเธอจึงได้รับแนวคิดมาจากในหลายช่วงประสบการณ์ ทั้งที่ได้รับการสั่งสมมาจากบรรพบุรุษ การได้ใช้ชีวิตร่วมสร้างงานไปกับครอบครัวตั้งแต่ยังเล็ก หรือกระทั่งสาขาวิชาอักษรศาสตร์ที่เรียนมา ซึ่งเธอก็ได้นำทุกอย่างเหล่านี้มาผสมรวมกันอยู่ในงาน ให้เป็นผลงานยที่เราได้เห็นกันอยู่อย่างแพร่หลาย ทั้งในสถานที่และนิทรรศการสำคัญต่างๆทั้งในไทยและต่างประเทศ ไม่ว่าจะเป็น งานนิทรรศการกลุ่มผู้หญิง “Womanifesto”ที่บ้านเจ้าพระยา กรุงเทพ (1997),ร่วมแสดงนิทรรศการกับกลุ่มศิลปินหญิงอินโดนีเซีย เวียดนามและไทย “Woman Imaging Women : home,body,memory”ที่ศูนย์วัฒนธรรมแห่งชาติมะนิลา ฟิลิปปินส์(1998),นิทรรศการกลุ่ม “Gang of Four”ที่แกลเลอรี่Robert Lindsay เมลเบอร์น ออสเตเรีย(1999),งานจิตรกรรมฝาผนังภายในโบสถ์ หรือกระทั่งห้องโถงของโรงแรมและสำนักงานที่มีชื่อเสียงต่างๆมากมาย

นิทรรศการ“Locution-(re)-locations.. ผนังของโลกหม่นบางคล้ายผนังระฆังทองคำ (เต็มไปด้วยทัศ

นะ..เต็มไปด้วยความรู้สึก)”ในครั้งนี้จึงเป็นการรวบรวมผลงานที่ถูกคัดสรรจากงานของเธอที่ได้สร้างขึ้นในช่วง เจ็ดปีที่สองช่วงครึ่งหลังของช่

วงระยะเวลาที่เธอย้ายไปอยู่ซิดนีย์เมื่อสิบสี่ปีที่ผ่านมาทั้งงานบนผ้าทอชนิดต่างๆ ภาพวาดบนผ้าใบ งานวัสดุรังไหมที่ทำขึ้นจากผ้าไหม เป็นต้น งานที่นำมาจัดแสดงเหล่านี้ เธอสร้างขึ้นผ่านการที่เธอได้มองโลกด้วยสายตาอันมาจากรูปแบบของตัวตนที่มีความเป็นส่วนตัวของเธอเอง แต่ก็ยังสะท้อนถึงสังคมหลากหลายวัฒนธรรมที่ย่อมต้องมีบุคคลที่มาพร้อมกับตัวตนที่ไม่ใช่กระแสหลัก โดยในงานของเธอนั้น ได้รับข้อมูล วัตถุดิบและแรงบันดาลใจในการสร้างงาน จากในหลายพื้นที่อันมาจากมุมมองและประสบการณ์หลากหลายช่วงในชีวิตอันเป็นผลมาจากการที่เธอมีภูมิหลังและโตขึ้นมาจากการย้ายไปทำงานในรูปแบบจิตรกรรมฝาผนังไทยในที่ต่างๆ จนกระทั่งได้ย้ายไปอยู่ในนครซิดนีย์ และด้วยการที่เธอต้องคอยย้ายที่อยู่และเปลี่ยนสภาพสังคมไปเรื่อยๆนี้ ทำให้เธอมีชีวิตและมุมมองแบบคนวงนอก ที่ถือได้ว่าใช้สายตาของบุคคลที่สามมองสังเกตเข้าไปในสังคมเหล่านั้นได้ และด้วยความที่เธอไม่สามารถสื่อสารและแสดงงานของเธอออกมาด้วยบทบาทวัฒนธรรมที่ต่อเนื่องในพื้นที่ใหม่ได้นี้ จึงทำให้เธอต้องเลือกทางที่ยังจะสามารถทำให้แสดงตัวตนของตนเองได้ ซึ่งเธอก็ได้เลือกความเป็นลักษณะเฉพาะตัวและเลือกสื่องานออกมาในแบบของผู้อยู่อาศัยที่ย้ายเข้ามาจากนอกถิ่นเข้ามาใช้ อีกทั้งเนื้อหาในงานของเธอก็ยังได้ใช้สื่อทางวัฒนธรรมที่มีรูปแบบถ้อยคำตัวอักษรในวรรณคดีไทย เนื้อหาปรัชญาความเชื่อเรื่องของท้องถิ่นผนวกเข้าไปกับการแลกเปลี่ยนวัสดุและข้อมูลความคิด เข้าไปในงานนี้ด้วย

Comment Wall

Comment

RSVP for นิทรรศการ"ผนังของโลกหม่นบางคล้ายผนังระฆังทองคำ" (Locution-(re)-locations) to add comments!

Join PORTFOLIOS*NET

Comment by NEWS PORTFOLIOS*NET on May 6, 2011 at 6:32pm

100 Tonson Gallery proudly presents “Locution-(re)-locations...” the solo exhibition by Phaptawan Suwannakudt, Thai artist based in Sydney, Australia, who creates several artworks in various cultural spaces.  This exhibition will offer the concept of the outsider who lives in the different places which hard to carry on the role of being. 

Phaptawan has applied her ideas and practices from experiences, for example, continued on using the conceptual structure and technical process of Thai mural painting practice to approach local context while she was on the move with her family to various places in Europe in 2007, and later when she participated in the Womanifesto International Artist Residency workshop at Rai Boonbandarn in Isan in 2008.  She was mentored by a local artist Mae Pan, a 70 year old local weaver, and from her learnt how to weave.  It resulted in most of the work in this exhibition.  The result was not the main concern of the making of objects: it was the process in the making which permitted a dialogue with people where the local context was concerned.  The textile objects she made consisted of inter-related layers of text she had copied from short stories and publications regarding Buddhism, including historical facts concerning localities of the city and the countryside.

Artist said “I began weaving semi transparent fabric which has come to resemble the cast-off layers of the skin of a snake. It is a concrete way of thinking about the abstract layers of culture, of memory and my own history and life in Australia.  This body of work intersects with the Thai mural painting I had developed in Thailand before leaving for Sydney.  I will always be a stranger and relate to Sydney from perspective of a third person, but this is the same way I was in Thailand.  This is the place my ancestors came from and Sydney is the place I have migrated to, in which I live among others whose individual pasts I may not be part of.  Yet my experience is interlocked with this space because it is where my children are growing up and for which their children after them will aspire. Their past is nevertheless, forever part of my experience”

Several paintings and object installation will be on view from 19 May – 10 July, 2011

For more information, please contact 100 Tonson Gallery at 02-684-1527 or info@100tonsongallery.con 

Artist’s Profile:

Phaptawan Suwannakudt graduated from Silpakorn University, Thailand with a degree in English and German and completed her MVA degree at Sydney College of the Arts, The University of Sydney.  She has worked extensively on several full-scale temple schemes and hotel decoration projects in Thailand during 1980s to 1990s.  She has been active in the organization of women’s art exhibitions in Bangkok.  She participated in 1995 March, Tradissexion: Five Thai Women Artists at Concrete House, Nonthaburi, Womanifesto exhibition at Baan Chao Praya in 1995 and the Womanifesto artist residency program in Sisaket Province, Thailand in 2008. Phaptawan has exhibited several solo in Sydney, Bangkok and Melbourne.  Her most recent solo are Catching the moment: Each Step is the Past, 4A Centre of Contemporary Asian Art, Sydney, 2010 Three Worlds at ARC One Gallery, Melbourne, 2009. She participated in many curate group exhibitions including Women imaging women: home, body, memory, Cultural Centre of the Philippines, Manila (1998); El Poder de Narrar, Espai d‚art Contemporani de Castelló, Valenciana, Spain (2000); Abstractions, Drill Hall Gallery, Australian National University, Canberra (2003); Open Letter, Gallery 4A, Sydney (2005).  Heading North, Maroondah Gallery, Melbourne (2007), The Smile of the Buddha, Drill Hall Gallery ANU (2007). Broadsheet Notations: Epilogue, Tang Contemporary Art, Bangkok, Thailand(2009) Ephemeral but Eternal Words: Trace of Asia, The Research School of Art Gallery, ANU(2010), Second Language, 24HR ART Darwin(2010), E

Attending (1)

© 2009-2024   PORTFOLIOS*NET by CreativeMOVE.   Powered by

Badges  |  Report an Issue  |  Terms of Service